Bekkenbodem therapie

Bekkenfysiotherapie

Binnen onze praktijk zijn twee medewerkers extra opgeleid om klachten in het bekkengebied te behandelen.

Welke klachten komen in aanmerking voor bekkenfysiotherapie ?

De klachten die voor bekkenfysiotherapie in aanmerking zijn in twee groepen te verdelen.

1. Klachten van incontinentie van urine en/of ontlasting, problematiek bij het vrijen, verzakking,
buikpijn en/of een zwaar gevoel in de onderbuik en circulatieproblemen in de benen.
Al deze klachten kunnen te herleiden zijn als een verstoorde functie van de bekkenbodemspieren.
Deze spieren zit vast aan het schaambeen en het stuitje, en aan de beide zitbeenknobbels.
Er kan sprake zijn van een te lage spierspanning met een te lage conditie van de spieren, een te hoge spierspanning en een slechte coördinatie in de spieren rond het bekken. Naast de bekkenbodemspieren zijn dat ook de rug-, de bil- en de buikspieren.

2. Pijnklachten in de bekkenregio ontstaan door een trauma of door hormonale veranderingen bijv. tijdens en na een zwangerschap. Binnen de behandeling wordt vooral gekeken naar de balans tussen de verschillende spiergroepen en de spanning in deze spiergroepen.

Manier van behandelen

Bij de eerste groep klachten is de anamnese van groot belang om samen te zoeken naar de oorzaak van de klachten. Er wordt na een duidelijke uitleg over de plaats en de functie van de bekkenbodemspieren, oefentherapie aangeboden. Na het lichamelijk onderzoek worden oefeningen aangeleerd. Volledige ontkleding is bij de bekkentherapie in onze praktijk niet nodig. Bij de tweede groep klachten worden de bewegingen van de bekkenregio onderzocht, de spanning en de reden van veelal de pijnklachten. Naast oefentherapie kan massage een onderdeel zijn van de behandeling.

Soorten klachten

Incontinentie urine/ontlasting
Problemen bij het vrijen
Verminderd draagvermogen van de bekkenbodem
Klachten in de bekkenbodemregio na een operatie in dit gebied
Pijnklachten in het bekkengebied, obv. een trauma of hormonaal bepaald.